Cum acționează durerea: 3 lucruri pe care ar trebui să le cunoști

Înțelegerea durerii Adulți

Publicat 04.nov..2015

schimbată 04.nov..2015

IMPRIMARE
Understanding how pain works is the first step to finding effective ways to management and relief

Cu toții avem dureri la un moment dat, fie ele dureri chinuitoare de spate, crampe musculare sau rigiditate cervicală, toate fiind întotdeauna neplăcute. Partea bună este faptul că durerea joacă un rol important în cadrul sistemului de apărare al organismului - este modul prin care organismul avertizează cu privire la existența unei leziuni și încurajează protecția contra afecțiunilor ulterioare.

În ciuda rolului de protecție, durerea poate fi distrugătoare. Pe lângă impactul asupra activităților zilnice, poate induce insomnii. Înțelegerea modului în care acționează durerea este primul pas în identificarea soluțiilor de gestionare și calmare.

Există trei aspecte cheie pe care trebuie să le cunoașteți despre durere.

1. Este personală

Deși simțim cu toții durere, fiecare persoană are propria limită. O durere agonizantă pentru o persoană poate fi tolerabilă, pentru o altă persoană nu. De ce simțim durerea în mod diferit? Genele, hormonii, așteptările și starea emoțională determină în egală măsură modul în care creierul interpretează semnalele de durere transmise de organism.

Întrucât durerea este o experiență personală, modalitățile specifice de gestionare a durerii ar putea să nu funcționeze pentru toată lumea. De obicei, cea mai bună strategie pentru o calmare eficientă este acțiunea directă asupra sursei durerii, cum ar fi utilizarea unui antiinflamator eliberat fără prescripție medicală conceput pentru a reduce inflamația.

2. Are o componentă mentală

Modul în care resimțiți durerea poate fi afectat de emoții. Dacă sunteți neliniștit sau deprimat veți fi mai sensibil la durere. Pe baza cercetărilor s-a stabilit că simplul fapt că unei persoane i se induce starea de nefericire, spre exemplu prin prezentarea de imagini triste, este suficient pentru coborârea pragului de suportare a durerii.

Pe de altă parte, starea emoțională vă poate ajuta în calmarea durerii. Emoțiile puternice cum ar fi bucuria sau frica pot distrage temporar persoanele de la resimțirea durerii. S-a demonstrat de asemenea că meditația este utilă. Starea profundă de relaxare pe care o produce poate ameliora uneori durerea prin concentrarea atenției în altă parte și prin reducerea percepției durerii.

3. Are mai multe surse

Cunoașterea naturii durerii este cheia pentru o calmare eficientă. Există două tipuri de durere - la nivelul țesuturilor și la nivelul nervilor.

Durerea la nivelul țesuturilor (sau nociceptivă) este provocată de leziuni ale țesuturilor organismului. Când vă tăiați sau vă luxați o gleznă, substanțele chimice denumite prostaglandine sunt eliberate de țesuturile afectate și declanșează un lanț de evenimente care dau naștere la inflamații. Semnele inflamației: senzație de căldură, durere, roșeață și umflare. Acestea avertizează organismul pentru vindecarea țesuturilor afectate. Prostaglandinele fac de asemenea ca terminațiile nervoase din țesuturi (nociceptori) să fie mai sensibile la durere, motiv pentru care resimțiți durerea la nivelul țesuturilor.

Al doilea tip de durere este durerea la nivelul nervilor (sau neuropată). Nervii constituie sistemul electric al organismului - aceștia transmit în mod constant mesaje, inclusiv semnale de durere, între creier și restul corpului. Leziunile la nivelul nervilor, creierului sau măduvei spinării pot modifica modul în care sunt transmise aceste semnale. Anumite leziuni sau afecțiuni, cum ar fi diabetul, pot afecta nervii și pot cauza dureri neuropate, resimțite ca furnicături, amorțeală sau uneori durere intensă.

Cunoașterea înseamnă putere

Înțelegând mai bine cum acționează durerea, aveți șanse mai mari de a o gestiona și de a colabora cu medicii pentru identificarea unor strategii care asigură calmarea durerii și îmbunătățirea calității vieții.

 

IMPRIMARE